Výpočtové systémy - MSC.Marc/Mentat

Tvorba geometrie a MKP sítě

V následujícím výčtu jsou popsány funkce jednotlivých nabídek. Na obrázku dole můžete vidět základní menu pro tvorbu geometrických prvků a sítě MESH GENERATION.
Tabulka 1: Funkce tlačítek v nabídce tvorby sítě.
Rámeček Funkce
Červený
  • ADD = přidat entitu (uzel, bod, element, křivku atd.)
  • REM = odebrat entitu (uzel, bod, element, křivku atd.)
  • EDIT = editovat entitu (uzel, bod, element, křivku atd.)
  • SHOW = ukázat, vypsat informace o entitě (uzelu, bodu, elementu, křivce atd.)
Černý
  • BETWEEN NODE = přidá uzel mezi dva zadané body
  • BETWEEN POINT = přidá bod mezi dva zadané body
Zelený
  • ELEMENT CLASS = výběr třídy elementu
  • CURVE TYPE = výběr typu křivky
  • SURFACE TYPE = výběr typu plochy
  • SOLID TYPE = výběr typu solidu (na KME není pro tvorbu solidů zakoupená licence)
Hnědý
  • COORDINATE SYSTEM = nastavení mřížky
Modrý
  • CLEAR MESH = smazání celé MKP sítě (elementů, uzlů, atd.)
  • CLEAR GEOM = smazání celé geometrie (křivek, ploch, atd.)
Žlutý
  • ATTACH = Přichycení entit k jiným entitám a jejich rozpojení (například hran prvků na křivku)
  • CHANGE CLASS = změna typu prvků
  • CONVERT = konverze například ploch, nebo křivek na elementy, nebo hran prvku na křivky apod.
  • ELEMENT TYPES = definování matematického modelu pro vybrané prvky
  • INTERSECT = nalezení průsečíku křivek, ploch apod., také prodloužení křivek
  • RELAX = vyvážení MKP sítě, tak aby byly všechny prvky, co nejméně pokřivené
  • REVOLVE = vytvoření rotační plochy s normálou ve směru osy y
  • STRETCH = rovnoměrné rozmístění uzlů po přímce, je možné zahustit uzly k jedné straně
  • SWEEP = smazání duplicitních uzlů, nepoužitých uzlů a bodů
  • AUTOMESH = nástroje pro automatické síťování
  • CHECK = otestování a úprava sítě (nalezení pokřivených elementů, obrácených elementů atp.)
  • DUPLICATE = kopírování entit
  • EXPAND = vytvoření entit o jednu dimenzi vyšších (například vytažení 2D sítě do prostoru a vytvoření 3D sítě)
  • MOVE = posuv, rotace atd.
  • RENUMBER = přečíslování entit
  • SOLIDS = operace se solidy (booleovské operace, sražení hran atd.)
  • SUBDIVIDE = rozdělení elementů nebo křivek na více elementů nebo křivek
  • SYMMETRY = operace symetrie
Šedý
  • EXIST. = operace se provede na všech entitách
  • SELEC. = operace se provede jen na vybraných entitách
  • UNSELEC. = operace se provede jen na nevybraných entitách
  • VISIB. = operace se provede jen na viditelných entitách
  • INVISIB. = operace se provede jen na neviditelných entitách
  • OUTL. = operace se provede jen na entitách na kraji sítě
  • SURF. = operace se provede jen na entitách na povrchu sítě
  • TOP = operace se provede na všech entitách kromě spodních stran skořepin
  • BOT. = operace se provede na všech entitách kromě horních stran skořepin
  • SELECT = menu pro výběr entit
  • SET = lze vybrat rovnou předem definovanou skupinu (set) dané entity aby se na ní provedla daná operace
  • # END LIST = ukončení výběru, ekvivalent pravého myšítka stisknutého v obrazovce modelu, lze zapsat i do řádky klávesou "#"



Obrázek 1

Obrázek 1: Základní obrazovka nabídky mesh generation.




Obrázek 2

Obrázek 2: Obrazovka pro posuv (MOVE) entit. Téměř stejná nabídka je pro volbu DUPLICATE a EXPAND.
(Zoom obrázku = "ctrl" + "+")


Západočeská univerzita v Plzni | Fakulta aplikovaných věd | Katedra mechaniky